Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK)

Kvinnofridslinjen 10 år

Redan den första dagen Kvinnofridslinjen var öppen började telefonerna att ringa. Nu, tio år senare, har den nationella stödtelefonen besvarat mer än en kvarts miljon samtal.

Åsa Witkowski är chef för NCK:s patientverksamhet. 

– Det är en stor trygghet för kvinnor som utsätts för våld att Kvinnofridslinjen finns och att den alltid är öppen. Det finns alltid någon som lyssnar, säger hon. 

Läs intervju

Kvinnofridslinjens webbplats

Kvinnofridslinjen är alltid öppen

16 personer anställdes när Kvinnofridslinjen öppnade i december för tio år sedan. Möt några medarbetare som var med redan vid starten.

Yvonne är sjuksköterska med stort engagemang för jämställdhet.  

Aila har jobbat inom psykiatrin och har ända sedan hon var liten mött kvinnor som utsatts för våld. 

Ylva är socionom med lång erfarenhet av att stötta våldsutsatta kvinnor.