Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK)

Trygghet för kvinnor som utsätts för våld

Över en kvarts miljon samtal har besvarats av medarbetarna på Kvinnofridslinjen sedan starten. För kvinnor som är utsatta för våld är det en stor trygghet att stödtelefonen finns, säger Åsa Witkowski, chef för patientverksamheten på NCK.

Bild på Åsa WitkowskiKvinnofridslinjen har en betydelsefull roll för våldsutsatta kvinnor. Att i ett personligt samtal få hjälp att sätta ord på sin situation kan vara det första steget mot en förändring. Samtalet kan också bryta en våldsutsatt kvinnas isolering och hjälpa kvinnan att förstå att det finns hjälp att få.    

Enligt Åsa Witkowski är det allra viktigaste med stödtelefonen att den är öppen dygnet runt, årets alla dagar. Tillgängligheten gör att samtalen sker på kvinnans villkor. 

– Det är en stor trygghet för kvinnor som är utsatta för våld att veta att det alltid finns någon som lyssnar. Vi vet att det finns kvinnor som ringer enbart för att lyssna på det förinspelade meddelandet. Bara vetskapen om att det finns någonstans att vända sig gör att kvinnorna orkar fortsätta, säger Åsa Witkowski.   

Tidigt ute med nationell stödtelefon

När Kvinnofridslinjen drog igång var responsen positiv. Information om stödtelefonen sprids av Polisen, socialtjänsten, hälso- och sjukvården, ideella organisationer, privatpersoner. 

– Vi ska vara stolta över att Sverige har en nationell stödtelefon. Vi var tidigt ute med att starta den i jämförelse med andra länder, säger Åsa Witkowski.   

Under slutet av oktober när sociala medie-kampanjen #metoo fick stort genomslag över hela världen ökade samtalen något till Kvinnofridslinjen. 

– Genom mätningar vet vi att mer än hälften av kvinnor i Sverige känner till Kvinnofridslinjen. Kvinnor som utsätts för våld vet vart de ska ringa, säger Åsa Witkowski.  

Se även en filmad intervju med Åsa Witkowski.

Kvinnofridslinjen 10 år from NCK on Vimeo.