Samtal till Kvinnofridslinjen ökar för fjärde året i rad
2021-01-12
Under 2020 har den nationella stödtelefonen Kvinnofridslinjen, som drivs av Nationellt centrum för kvinnofrid, besvarat 46 723 samtal. Det är en ökning på drygt tio procent jämfört med 2019.
– Det är en fortsatt trend som vi sett sedan 2017, säger verksamhetschef Åsa Witkowski.
I snitt har Kvinnofridslinjen besvarat 128 samtal per dygn under 2020 jämfört med 116 samtal per dygn under 2019. Sedan 2017 har antalet besvarade samtal ökat med 56 procent. Förra årets ökning syntes tydligt redan i januari som var den månad då flest samtal besvarades. En orsak till trenden tros vara en kombination av att mäns våld mot kvinnor och våld i nära relation uppmärksammas mer i samhället och att allt fler känner till Kvinnofridslinjen.
– Våldet uppmärksammas i medierna och insatser görs av myndigheter och av andra aktörer. Det gör att fler vågar berätta om sina upplevelser. Vår förhoppning är att ökningen av samtal betyder att mörkertalet minskar och att fler vågar söka hjälp, säger Åsa Witkowski.
Vid coronapandemins början förberedde sig NCK på att samtalen till Kvinnofridslinjen kunde komma att öka på grund av ökad utsatthet, men det fanns även en medvetenhet om att de skulle kunna minska på grund av ökad kontroll. Än så länge har ingen förändring i samtalen kunna sättas i samband med pandemin.
– Vi vet att isolering leder till ökad våldsutsatthet samtidigt som det är svårare att söka hjälp när förövarens kontroll ökar, därför var det svårt att förutse hur det skulle bli, säger Åsa Witkowski.
Just på grund av att det kan vara svårare att söka hjälp har det under pandemin varit viktigare än någonsin att olika samhällsaktörer gör sin del genom att ställa frågor om våld och informera om vilken hjälp som finns att få. NCK har under hösten haft ett ökat tryck på beställningar av informationsmaterial om Kvinnofridslinjen.
– Våra kännedomsmätningar har även visat att många får information om stödtelefonen via sin arbetsgivare. På NCK har vi märkt av att fler arbetsgivare har en medvetenhet kring våldsutsatthet, särskilt nu under pandemin då hemarbete kan innebära ökad utsatthet för den som lever med en våldsam partner, säger Åsa Witkowski.
Nationellt centrum för kvinnofrid har fortsatt beredskap för att antalet samtal till Kvinnofridslinjen kan komma att öka i samband med pandemin. Tidigare erfarenheter visar att många våldsutsatta söker hjälp efter perioder då man varit hänvisad till hemmet.
Kvinnofridlinjens webbplats
Beställ informationsmaterial om Kvinnofridslinjen
Nyheter från NCK
-
Fortsatt högt tryck på webbkurs om våld
2022-06-15
Under pandemin syntes en enorm ökning av antalet användare av webbkursen om våld och det höga trycket håller i sig även detta år. Hittills i år har 12 000 gått kursen.
– Det är fantastisk att se att det är så många nya användare från hela Sverige och från många olika arbetsplatser, säger Annika Engström, projektledare på NCK. -
NCK på plats i Almedalen
2022-06-10
NCK håller två seminarier under Almedalsveckan i Visby på Gotland i år. Det första seminariet handlar om arbetsgivarens ansvar och betydelse för den som är utsatt för våld. Vid det andra diskuteras det nya barnfridsbrottet.
Foto: Elin Nysten/Region Gotland -
Nya filmer om Kvinnofridslinjen på samiska
2022-03-30
Nationellt centrum för kvinnofrid har de senaste åren intensifierat sina satsningar för att öka kännedomen om Kvinnofridslinjen, bland annat genom att ta fram material på fler språk. Nu finns information om Kvinnofridslinjen på samiska, riktad till Sveriges urbefolkning.
-
Sök höstens avancerade kurs
2022-03-09
Till hösten ger NCK för sjätte gången sin universitetskurs på avancerad nivå med fokus på särskilt sårbara grupper. Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper och verktyg att tillämpa relevanta teoribildningar och metoder inom verksamheter som möter våldsutsatta personer.
-
Arbetsplatsens roll för våldsutsatta lyftes inför 8 mars
2022-03-09
NCK har under veckan uppmärksammat internationella kvinnodagen på flera olika sätt. Bland annat har enhetschef Åsa Witkowski medverkat vid ett möte med arbetsmarknads- och jämställdhetsminister Eva Nordmark om arbetsplatsens roll för anställda som utsätts för våld.
-
Ny föreståndare för NCK
2022-02-14
Docent Anita Hussénius är ny föreståndare för Nationellt centrum för kvinnofrid vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset. Anita Hussénius har mångårig erfarenhet på ledande positioner vid flera universitet samt en lång forskarbakgrund med bland annat ett antal tvärvetenskapliga genusprojekt finansierade av Vetenskapsrådet. Nu ska forskningen vid NCK få ytterligare prioritet.
-
Många samtal till Kvinnofridslinjen i december
2022-01-20
Söktrycket på Kvinnofridslinjen fortsätter att vara högt. I snitt har 116 samtal per dygn besvarats under 2021. Högst tryck var det under december månad.